Du kan leta direkt i kalendern om du söker något särskilt datum.

SVÄRDSJÖ I FEST OCH VARDAG
Vi säljer sockefilmen "I fest och vardag" (1944-1949)  men ni kan även välja att titta på trailern,hyra eller köpa filmen digitarlt nedan.

Klicka på bilden till höger så kommer ni till Dalarnas sockenfilmer från Dalarnas Museum

Tidigt midsommarfirande
Vi har sista helgen i januari, mitt i den smällkalla vintern rest en  Ull-midsommarstång inne på tunet. Stort tack till Anna Rose’n, Böle för din fina midsommarstång . Anna har använt tolv par vantar i olika färger. Ett fint arbete som Anna gjorde till en utställning i Bönhuset, Östansjö för sju år sedan. Den lyser upp vår Gammelgård i vinterskrud och en längtan till en varm midsommarafton.

Jubileum 2021

I år firar Svärdsjö hembygdsförening 100 år och detta vill vi givetvis fira tillsammans med just dig! Under året kommer vi att bjuda på flertalet spännande utställningar, musikevenemang, cykelturer med mera, givetvis under förutsättning att restriktionerna tillåter det. Hjälp oss att hålla tummarna för att vi kan ses under året

Har Du möjlighet att hjälpa till med praktiskt arbete?
Hör gärna av Dig och berätta vad Du är intresserad av. Det behövs många frivilliga krafter vid de olika evenemangen, bara till midsommar skickar vi ut kallelse till närmare 200 personer som tillsammans gör det möjligt för oss att ordna den fina traditionsrika Midsommarfesten. Men som Du förstår krävs det också mycket arbete under andra tider av året, t.ex. hjälp med reparationer, städning etc.

Många upplever idag att tiden inte räcker till, men behovet är lika stort, ja kanske större när det gäller frivilliga krafter. Ju fler vi är dess lättare och roligare blir det och vi får mycket tillbaka i form av samhörighetskänsla och vänskap. Dessutom kan vi vara stolta över att vi tillsammans hjälps åt, så att vi kan visa upp en levande och vacker Svärdsjöbygd.

Vid våra arrangemang samarbetar vi med Studieförbundet Vuxenskolan