Sommarens program för 2023

Du kan leta direkt i kalendern om du söker något särskilt datum.

GRATTIS INGA!
Vilka härliga nyheter "Årets kulturpristagare i Falun" Vi år så stolta att ha en sådan eldsjälv i vår förening.
"Det var en överrumplad pristagare som tog emot beskedet att hon får Falu kommuns kulturpris. Inga Murmester får priset för sitt arbete att lyfta Svärdsjöbygdens historia och samtid". Läs mer på i Falu Kuriren

Måndagen den 23 oktober kl 18.30 bjuder vi in till föreläsning i Sockenstugan i Enviken -  "Skogsfinnarnas inflyttning i våra trakter" i samverkan med Envikens Hembygdsförening och Finnskogsriket. Föreläsare är Olle Westling, Ockelbo & Gunnar Ährnström, Österfärnebo
Entré: 100kr inkl fika

Sockendräkter i dalarna - Svärdsjö
Dalarnas Museum har producerat ett antal filmer Dalarnas museum ett antal filmer där intervjuer gjorts med nyckelpersoner som har en sockendräkt och som bär på kunskaper som det lokala dräktskicket får berätta om sin sockendräkt. Nu har filmen om vår dräkt "Svärdsjö/Enviken" kommit där Eva Nicklasson berättar om dräktens historia.

Svärdsjökväll med glödstekt sill
Onsdagen den 12 juli gästas vi av Johan Eriksson ”Ted Gärdestad & Jag” En blandning av Johans egna låtar & Ted Gärdestads största hits! På tunet underhåller Seniorsväng
Entré: fr 16 år  200kr

Svärdsjökväll med glödstekt sill
Onsdagen den 19 juli
 gästas vi av John Lindberg - A date with Elvis.
På tunet uderhåller Kalle Wedin och barnen!
Entré: fr 16 år  200kr

"I stugur föjs o lir"
Onsdagen den 26 juli
Kl 15.00-19.00

Servering av glödstekt sill, underhållning av Svärdsjö spelmanslag, kaffeservering, hantverkare i arbete, aktiviteter för barn samt . Besök från Nysjöns fäbod. Killingarna är med liksom diverse fäbodprodukter. Ponnyridning och käpphästhoppning
Målningarna i Storstugan – ”Enman” – Sebastian Selwén, Dalarnas museum
Dräktvisning – presentatör Eva Nicklasson, tillsammans med Svärdsjö Spelmanslag

I sammarrangemang med Kråkan Kultur och Teater kommer spelet "Gustav Vasa i Svärdsjö" att spelas på Gammelgården 3-6 och 9-12 augusti. Biljtterna kommer att släppas i juni.

Jubileumsboken finns till försäljning

Vår senaste bok "Prostparken i Svärdsjö - Berättelser och minnen från 1900-talet" finns nu till försäljning. Euronics (Svärdsjö Radio TV), Trollnäs pensionat, Svärdsjö Guld & Ur, Rut & Knut och på Arvid Backlundgårde (se öppettider) har den till försäljning. Ni kan även köpa då vi har gården öppen vid våra arrangemang, se program.
Boken kostar 200kr

Nu finns vår fantastiska Jubileumsbok "Svärdsjö Hembygdsförening genom 100år" till försäljning - Euronics (Svärdsjö Radio TV), Trollnäs pensionat, Svärdsjö Guld & Ur, Rut & Knut och på Arvid Backlundgårde (se öppettider) har den till försäljning. Ni kan även köpa då vi har gården öppen vid våra arrangemang, se program.
Boken kostar 200kr

SVÄRDSJÖ I FEST OCH VARDAG
Vi säljer sockefilmen "I fest och vardag" (1944-1949)  men ni kan även välja att titta på trailern,hyra eller köpa filmen digitarlt nedan.

Klicka på bilden till höger så kommer ni till Dalarnas sockenfilmer från Dalarnas Museum

Har Du möjlighet att hjälpa till med praktiskt arbete?
Hör gärna av Dig och berätta vad Du är intresserad av. Det behövs många frivilliga krafter vid de olika evenemangen, bara till midsommar skickar vi ut kallelse till närmare 200 personer som tillsammans gör det möjligt för oss att ordna den fina traditionsrika Midsommarfesten. Men som Du förstår krävs det också mycket arbete under andra tider av året, t.ex. hjälp med reparationer, städning etc.

Många upplever idag att tiden inte räcker till, men behovet är lika stort, ja kanske större när det gäller frivilliga krafter. Ju fler vi är dess lättare och roligare blir det och vi får mycket tillbaka i form av samhörighetskänsla och vänskap. Dessutom kan vi vara stolta över att vi tillsammans hjälps åt, så att vi kan visa upp en levande och vacker Svärdsjöbygd.

Vid våra arrangemang samarbetar vi med Studieförbundet Vuxenskolan