Verksamheter

Svärdsjö hembygdsförening arrangerar och samarrangerar en rad aktiviteter, främst sommartid  med olika arrangörer.

Midsommarfirande

Varje år arrangeras det traditionella midsommmarfirandet på Gammelgården med majstångsresning, midsommartal och danslek. Innan alla människor anländer har många flitiga fingrar plockat blommor och bundit kransar. En härlig och minnesvärd dag att vara med på, både vid förberedelser och senare folkfesten som blir.

Svärdsjökvällar med glödstekt sill

Svärdsjökvällarna som arrangeras tre onsdagar i juli bjuder på glödstekt sill, scenprogran, aktiviteter för barn och hantverkare i arbete.

Järnets väg

Järnets väg/industrihistoria en resa mellan gruva - hytta - smedja. Där erbjuder vi guidade vandringar i Vintjärn, Åg och Korså bruk

Blomstervandring

Du kan också följa med på någon av våra blomstervandringar.

Dräktsömnad

Sykurs i dräktsömnad "Svärdsjödräkten" där vi lär oss sy dräkten för hand enligt gammal tradition.

Adventskaffe

"Första advent var ljus tända i alla fönster. Långbord var dukade i köket och i klädstugan. Stora pannor med nykokt kaffe hämtades från Trollnäs. Vi värmde oss vid brasan i öppna spisen"
Detta tilldrog sig på 1930-talet på Svärdsjö Gammelgård men upphörde så småningom. Vi har sedan några år tillbaka åter infört denna tradition för våra medlemmar så även i år.

Stugan dekoreras enligt gamla jultraditioner, kaffe och hembakt bröd serveras i stugan som är full av levande ljus där vi samlas till en stämningsfull eftermiddag med kaffe, hembakt bröd och underhållning.

Bygdens barn – instruktion
Här hittar nedanför hittar du vår instruktion för arrangemanget "Bygdens barn". Ladda ner och använd den gärna i er verksamhet.

Tacksamma pensionärer på sillfest
Föreningen tillsammans med flera sponsorer bjöd till fest på Gammel-gården för pensionärerna i Enviken/Svärdsjö onsdagen den 20 augusti. Fjorton bord radades upp för överlyckliga pensionärer som fick äta glödstekt sill o potatis. Under lunchen fick de även njuta av Tängerpojkarna med sång o musik

Vi tackar alla ideella krafter som hjälpte till och som är, om möjligt, ännu nöjdare än gästerna.

Läs mer på:

Samarrangemang

Vi har en rad samarrangemang runt om i bygden för att på alla sätt visa mångfalden i Svärdsjöbygdens traditoner och historia:
  • Kyrkbåtsfärd till "Mässa i folkton"
  • Byvandring
  • Allsång med Lasse Berghagen