Här nedan ser du årets program.
Du kan även öppna som pdf här och skriva ut.

Gammelgården – Utställning i Tröskladan
Täljda träfigurer efter äldre tiders gårdssysslor.
Hans-Göran Åkers. Bild från sommarens utställning.

Stöld!
Någon har varit och hämtat vår slangvinda nere vid köket och även varit så företagssam att även skruvat ner hållaren från stolpen. Vi har kartongen kvar om vedebörande skulle även behöva den!

Har Du möjlighet att hjälpa till med praktiskt arbete?
Hör gärna av Dig och berätta vad Du är intresserad av. Det behövs många frivilliga krafter vid de olika evenemangen, bara till midsommar skickar vi ut kallelse till närmare 200 personer som tillsammans gör det möjligt för oss att ordna den fina traditionsrika Midsommarfesten. Men som Du förstår krävs det också mycket arbete under andra tider av året, t.ex. hjälp med reparationer, städning etc.

Många upplever idag att tiden inte räcker till, men behovet är lika stort, ja kanske större när det gäller frivilliga krafter. Ju fler vi är dess lättare och roligare blir det och vi får mycket tillbaka i form av samhörighetskänsla och vänskap. Dessutom kan vi vara stolta över att vi tillsammans hjälps åt, så att vi kan visa upp en levande och vacker Svärdsjöbygd.
**************************************************************
Julbadet” berättat av Hilda Noren Linghed:
”Till jul satte vi det stora träkaret i föjs svalen och fyllde det med varmt vatten. Först fick far krypa ner och när han var färdig var det vi barn, som stod på tur. Sist fick mor bada och tvätta sig. Men djuren skulle också ha rent till jul och inget fick förfaras så vi hällde ut allt vatten på föjsgolvet och sedan sopa vi med störkvasten så det blev rent och fint. När vi kom in i stugan hade mor lagt fram rena kläder och nu kan man säga att vi var hela och rena från topp till tå.”

**************************************************************
”Tures första julotta i Svärdsjö kyrka”  berättat av Lars-Erik Larzon:
Det är tidigt 1900-tal,Ture är 7 år och han ska få vara med på sin första julotta. Ture och hans bror Erik ska åka med morfar smeden Anders Andersson i Boda. Vi blev väckta tidigt, för det gällde att få en bra stallplats. Vi barn fick krypa ned under några fårskinnsfällar i åksläden. Det kom hästskjutsar från olika håll och hästpinglorna hördes överallt i den mörka julnatten. Vår häst Putte hade ett band med bjällror.

Jag minns precis hur det såg ut vid kyrkstallet. Jag hade ej varit med om nåt liknande tidigare.  Det var så mycket olika ljud och skuggor. Jag var rädd. Ovanför kyrkstallets dörr hängde en fotogenlykta. Det ångade ut genom dörren från de svettiga hästarna som stod inne i stallet. Alla hästar fick ej plats där inne utan man fick binda dem i en mäla i stallväggen eller vid ett träd. Gubbarna gick omkring med hösäckar och hästtäcken. Det var kusligt med gubbar som skrek och hästar som gnäggade, så när kyrk klockorna började ringa så nära med sin mäktiga klang ,ja då var det skönt att vara nära mor-far.

Jag minns ej så mycket från julottan. Det var två präster som kom ut från en låg dörr och de hade konstiga kläder på sig. Det gick fort hem, vi var frusna för det hade varit kallt i kyrkan.”

Vid våra arrangemang samarbetar vi med Studieförbundet Vuxenskolan