Verksamheter

Svärdsjö hembygdsförening arrangerar och samarrangerar en rad aktiviteter, främst sommartid  med olika arrangörer.

Midsommarfirande

Varje år arrangeras det traditionella midsommmarfirandet på Gammelgården med majstångsresning, midsommartal och danslek. Innan alla människor anländer har många flitiga fingrar plockat blommor och bundit kransar. En härlig och minnesvärd dag att vara med på, både vid förberedelser och senare folkfesten som blir.

Svärdsjökvällar med glödstekt sill

Svärdsjökvällarna som arrangeras tre onsdagar i juli bjuder på glödstekt sill, scenprogran, aktiviteter för barn och hantverkare i arbete.

Järnets väg

Järnets väg/industrihistoria en resa mellan gruva - hytta - smedja. Där erbjuder vi guidade vandringar i Vintjärn, Åg och Korså bruk

Blomstervandring

Du kan också följa med på någon av våra blomstervandringar.

Dräktsömnad

Sykurs i dräktsömnad "Svärdsjödräkten" där vi lär oss sy dräkten för hand enligt gammal tradition.

Adventskaffe

"Första advent var ljus tända i alla fönster. Långbord var dukade i köket och i klädstugan. Stora pannor med nykokt kaffe hämtades från Trollnäs. Vi värmde oss vid brasan i öppna spisen"
Detta tilldrog sig på 1930-talet på Svärdsjö Gammelgård men upphörde så småningom. Vi har sedan några år tillbaka åter infört denna tradition för våra medlemmar så även i år.

Stugan dekoreras enligt gamla jultraditioner, kaffe och hembakt bröd serveras i stugan som är full av levande ljus där vi samlas till en stämningsfull eftermiddag med kaffe, hembakt bröd och underhållning.

”Julbadet” berättat av Hilda Noren Linghed:
”Till jul satte vi det stora träkaret i föjs svalen och fyllde det med varmt vatten. Först fick far krypa ner och när han var färdig var det vi barn, som stod på tur. Sist fick mor bada och tvätta sig. Men djuren skulle också ha rent till jul och inget fick förfaras så vi hällde ut allt vatten på föjsgolvet och sedan sopa vi med störkvasten så det blev rent och fint. När vi kom in i stugan hade mor lagt fram rena kläder och nu kan man säga att vi var hela och rena från topp till tå.”

”Tures första julotta i Svärdsjö kyrka”  berättat av Lars-Erik Larzon:
Det är tidigt 1900-tal,Ture är 7 år och han ska få vara med på sin första julotta. Ture och hans bror Erik ska åka med morfar smeden Anders Andersson i Boda. Vi blev väckta tidigt, för det gällde att få en bra stallplats. Vi barn fick krypa ned under några fårskinnsfällar i åksläden. Det kom hästskjutsar från olika håll och hästpinglorna hördes överallt i den mörka julnatten. Vår häst Putte hade ett band med bjällror.

Jag minns precis hur det såg ut vid kyrkstallet. Jag hade ej varit med om nåt liknande tidigare.  Det var så mycket olika ljud och skuggor. Jag var rädd. Ovanför kyrkstallets dörr hängde en fotogenlykta. Det ångade ut genom dörren från de svettiga hästarna som stod inne i stallet. Alla hästar fick ej plats där inne utan man fick binda dem i en mäla i stallväggen eller vid ett träd. Gubbarna gick omkring med hösäckar och hästtäcken. Det var kusligt med gubbar som skrek och hästar som gnäggade, så när kyrk klockorna började ringa så nära med sin mäktiga klang ,ja då var det skönt att vara nära mor-far.

Jag minns ej så mycket från julottan. Det var två präster som kom ut från en låg dörr och de hade konstiga kläder på sig. Det gick fort hem, vi var frusna för det hade varit kallt i kyrkan.”
Bygdens barn – instruktion
Här nedanför hittar ni vår instruktion för arrangemanget "Bygdens barn". Ladda ner och använd den gärna i er verksamhet.
Det finns även en quiz  under knappen "frågor årskurs 2"

Tacksamma pensionärer på sillfest
Föreningen tillsammans med flera sponsorer bjöd till fest på Gammel-gården för pensionärerna i Enviken/Svärdsjö onsdagen den 20 augusti. Fjorton bord radades upp för överlyckliga pensionärer som fick äta glödstekt sill o potatis. Under lunchen fick de även njuta av Tängerpojkarna med sång o musik

Vi tackar alla ideella krafter som hjälpte till och som är, om möjligt, ännu nöjdare än gästerna.

Läs mer på:

Samarrangemang

Vi har en rad samarrangemang runt om i bygden för att på alla sätt visa mångfalden i Svärdsjöbygdens traditoner och historia:
  • Kyrkbåtsfärd till "Mässa i folkton"
  • Byvandring
  • Personhistorisk vandring på kyrkogården