Arvid Backlund gården

Arvid Backlundgården – ett konstnärshem i Kyrkbyn

Skulptören Arvid Backlunds hem med skulptur- och konstsamlingar är ett intressant utflyktsmål i Svärdsjö.
Den vackert belägna kulturgården, som donerats till Falu kommun av Arvid och Ester Backlund finns i Kyrkbyn, Svärdsjö. I konstsamlingen som omfattar bland annat porträttskulpturer av kända svenska konstnärer, nobelpristagare, företagsledare och kulturpersonligheter ingår också i kyrklig konst en mängd konstverk av Arvid Backlunds konstnärsvänner.
Förutom utställningar i de två ateljérummen visas också bostadsdelen som även inrymmer mängder av konst. Sommartid arrangeras separata utställningar av andra konstnärer samt vissa kvällar olika kulturprogram. Klicka här för att se vårt program.

Sommarens utställare
Maria Wahlström - olja ”Ögon känsliga för skogar, stjälkar och den bleka ljungen”

"I mitt måleri arbetar jag främst med känslostämningar, det blir ofta experimentellt och sökande med tunna oljefärger målade i skikt, lager på lager. Ofta återkommer jag till landskapsbilder som jag många gånger tidigare arbetat med. Här får jag arbete med ljus och skugga. Just nu fokuserar jag till största delen på skogen, gläntan och ljuset".

I Härbret, Jonas Sjöblom & Vilhelm Sundbom visar illustrationer och text från deras prisbelönta bokserie ”Bortrövad”, extra roligt att båda två varit elever på Svärdsjöskolan

Öppettider 2023
Utställningen öppnar 18/6 kl 14.00 med vernissage
Övriga öppettider i juni : 25/6 kl 14.00-17.00
Öppttider juli: torsdag-fredag-lördag-söndag kl 14.00-17.00
Öppettider Augusti: 6/8 och 13/8 kl 14.00-17.00

Bokning av guidning andra tider än ovanstående kontakt: info@svardsjohembygdsforening.se

Öppet resten av året
Gården öppnas endast  för grupper enlig överenskommelse.
Kontakta oss på info@svardsjohembygdsforening.se eller VisitDalarna (turistbyrån) 0771-62 62 62, www.visitdalarna.se

Guidad visning 80 kr/ pers.
Grupper över 10 personer, 60 kr/pers.

GPS
WGS84: N 60° 45.0281', E 15° 54.4664'