Erik Boströms klippsamling

Erik Boström på Brosvedsgården skrev om händelser i Svärdsjö för Falu-Kuriren och sparade alla artiklar och notiser mellan augusti 1910 och april 1968 i tjugosexklippböcker. Börjar man bläddra i dem fastnar man lätt. För den som kommer från trakten finns mycket att känna igen och minnas och för den som inte gör det säger klippen en hel del om en gemensam förgången tid.
För femtio år sedan firades midsommaren traditionsenligt vid Gammelgården, kan man läsa i ett tidningsklipp daterat den 23 juni 1958. Boström konstaterar belåtet att ”ordningen var den allra bästa” och att ”ingen berusad störde trevnaden”. Precis som det brukar vara under midsommarfirandet vid Gammelgården, alltså.

En månad senare gjorde Svärdsjö Hembygdsförening en bilutflykt i svartnäsfinnarnas spår under ledning av komminister Nils Almegård. Färden gick bland annat till Spaksjöbodarna, ”den plats där den första finnen störde vildmarkens frid och slog sig ner, byggde sitt pörte och började odla mark”. Även i våra dagar är intresset för skogsfinsk kultur livaktigt, bland annat för att så många i våra trakter härstammar från dessa inflyttade svedjebrukare.

Ett annat idag aktuellt klipp är från den 31 oktober 1960. Då rapporterade nämligen Boström om ett ”pampigt affärshus”, som ägdes av skohandlaren Martin Boberg. Han var vid den här tiden som bäst sysselsatt med inflyttningsbestyr, för att inom kort öppna skobutiken för allmänheten. Idag, nästan 48 år senare, flyttar sonen John ut och en ny ägare flyttar in.

Satu Sundström

Erik Lindströms dagbok

Erik Lindströms dagböcker skänktes till Svärdsjö hembygdsförening av ett av hans barnbarn, femtio år efter hans död men ingen visste riktigt vad som skulle göras med dem. De blev liggande, men har nu lyfts ur arkiven och sammanställts i boken ”Erik Lindström och hans dagbok 1877-1936”. Projektet är ett samarbete mellan Högskolan Dalarna, Studieförbundet Vuxenskolan och Svärdsjö hembygdsförening där Bo G Jansson fick huvudansvaret.
Nu finns boken att köpa för (200Kr/st)
info@svardsjohembygdsforening.se